Při poznávání přednádražní Hostivaře nám může opět pomoci naše už dobře známá mapka, kterou jsme používali při prolézání staré tovární čtvrtě, tentokrát se budeme věnovat levému dolnímu sektoru pod tratí:
Nejdřívě se podívejme na prvotní podnět ke vzniku nové čtvrtě. Se vznikem svého vlastního nádraží to Hostivařští měli trochu komplikované. Koncese k postavení železné dráhy z Prahy do Vídně byla vydána už v době války s Pruskem v roce 1866, a vše se zdálo probíhat dobrým směrem. V lednu 1869 začala komise dráhy Františka Josefa směrem od Nuslí obhlížet postupně terén, kudy by budoucí trať měla vést. A už v březnu dosáhla pomezí Čech a Dolních Rakous ve Gmündu. V dubnu se rozběhla stavba a v červenci 1871 už projel z Benešova až k Vinohradskému tunelu první pracovní vlak. Hned následující měsíc se konala slavnostní, ale přitom kupodivu nenápadná jízda z Vídně do Prahy a v září byla zahájena pravidelná doprava z Vídně k Vinohradskému tunelu, který byl jednokolejně zprovozněn v prosinci. Horší ale pro Hostivař bylo, že Ministerstvo obchodu nevyslyšelo v roce 1869 jejich žádost o zřízení železničního nádraží a byla zde povolena jen osobní zastávka. Nádraží prý bude až Hostivařští prokáží důležitost místního obchodu. Nicméně rakouské úřady nebyly až zas takové netykavky, jak by se mohlo zdát a těsně před otevřením dráhy v červenci 1871 se samo ředitelství dráhy dotázalo pražské obchodní komory, jestli by se měla pro potřeby místních podniků zavést i přeprava zboží a nakonec bylo v lednu příštího roku dosaženo toho, že bylo dovoleno vykládat zde zboží, ale jen z některých vlaků. Nádraží v Hostivaři bylo ale zřízeno až za deset let.
Nad železářstvím Dohnal je vzadu v ulici U Hostivařského nádraží vidět stará staniční budova č.1/102...
...kde na nás na nástupišti dýchne atmosféra Rakouska-Uherska, smutné ale je, že stará nádražní budova má brzy po rekonstrukci tratě osiřet, alespoň prý nemá být zbořena
K pořádnému nádraží patří i opravdová nádražní restaurace, ta hostivařská se nazývá "U Milionu" a je starší než dnešní nádražní budova, takže vznikla skutečně na strategickém místě hned naproti staré staniční budově. Dějiny této restaurace včetně jejího názvu jsou skutečně pozoruhodné. Restaurace pod tímto názvem a na tomto místě byla totiž založena už v roce 1891, v době konání Jubilejní výstavy na počest jejího milióntého návštěvníka. Lidé tehdy byli skutečnými vlastenci a takto projevili i své národní cítění. Restaurace vždy bývala vyhlášená po celé Hostivaři a navštěvována herci i filmovými štáby z blízkých ateliérů. Po rekonstrukci v roce 2010 má nyní název Svijanská bašta - restaurace U Milionu.
Hned naproti přes ulici na nás opět dýchne atmosféra z dob tradičních malých živností - v tomto případě se jedná o Železářství Dohnal v prvorepublikovém domě, ve kterém původně sídlila firma Machata a Šparber
Poklidná atmosféra kdysi hlavní hostivařské ulice k nádraží
V přednádražní čtvrti mě vždy nejvíce fascinovala tato prapodivná budova s věží - bývalá vinárna s rozhlednou
Děkuji za doplnění:)
OdpovědětVymazat