Praha zelené město

Praha zelené město
Praha je město plné přírody

úterý 24. června 2014

Hostivař přednádražní

Kromě Staré Hostivaře vzniklo důležité nové centrum Hostivaře už městského charakteru podél komunikace od původní vsi k nově vzniklému nádraží. Najdou se tu i dost zvláštní budovy.



Při poznávání přednádražní Hostivaře nám může opět pomoci naše už dobře známá mapka, kterou jsme používali při prolézání staré tovární čtvrtě, tentokrát se budeme věnovat levému dolnímu sektoru pod tratí:


Nejdřívě se podívejme na prvotní podnět ke vzniku nové čtvrtě. Se vznikem svého vlastního nádraží to Hostivařští měli trochu komplikované. Koncese k postavení železné dráhy z Prahy do Vídně byla  vydána už v době války s Pruskem v roce 1866, a vše se zdálo probíhat dobrým směrem. V lednu 1869 začala komise dráhy Františka Josefa směrem od Nuslí obhlížet postupně terén, kudy by budoucí trať měla vést. A už v březnu dosáhla pomezí Čech a Dolních Rakous ve Gmündu. V dubnu se rozběhla stavba a v červenci 1871 už projel z Benešova až k Vinohradskému tunelu první pracovní vlak. Hned následující měsíc se konala slavnostní, ale přitom kupodivu nenápadná jízda z Vídně do Prahy a v září  byla zahájena pravidelná doprava z Vídně k Vinohradskému tunelu, který byl jednokolejně zprovozněn v prosinci.   Horší ale pro Hostivař bylo, že Ministerstvo obchodu nevyslyšelo v roce 1869 jejich žádost  o zřízení železničního nádraží a byla zde povolena jen osobní zastávka. Nádraží prý bude až Hostivařští prokáží důležitost místního obchodu. Nicméně rakouské úřady nebyly až zas takové netykavky, jak by se mohlo zdát a těsně před otevřením dráhy v červenci 1871 se samo ředitelství dráhy dotázalo pražské obchodní komory, jestli by se měla pro potřeby místních podniků zavést i přeprava zboží a nakonec bylo v lednu příštího roku dosaženo toho, že bylo dovoleno vykládat zde zboží, ale jen z některých vlaků. Nádraží v Hostivaři bylo ale zřízeno až za deset let.

Nad železářstvím Dohnal je vzadu v ulici U Hostivařského nádraží vidět stará staniční budova č.1/102...

...a o kus dál je nová nádražní budova z roku 1905...

...kde na nás na nástupišti dýchne atmosféra Rakouska-Uherska, smutné ale je, že stará nádražní budova má brzy po rekonstrukci tratě osiřet, alespoň prý nemá být zbořena


K pořádnému nádraží patří i opravdová nádražní restaurace, ta hostivařská se nazývá "U Milionu" a je starší než dnešní nádražní budova, takže vznikla skutečně na strategickém místě hned naproti staré staniční budově. Dějiny této restaurace včetně jejího názvu jsou skutečně pozoruhodné. Restaurace pod tímto názvem a na tomto místě byla totiž založena už v roce 1891, v době konání Jubilejní výstavy na počest jejího milióntého návštěvníka. Lidé tehdy byli skutečnými vlastenci a takto projevili i své národní cítění. Restaurace vždy bývala vyhlášená po celé Hostivaři a navštěvována herci i filmovými štáby z blízkých ateliérů. Po rekonstrukci v roce 2010 má nyní název Svijanská bašta - restaurace U Milionu.


Hned naproti přes ulici na nás opět dýchne atmosféra z dob tradičních malých živností - v tomto případě se jedná o Železářství Dohnal v prvorepublikovém domě, ve kterém původně sídlila firma Machata a Šparber


Poklidná atmosféra kdysi hlavní hostivařské ulice k nádraží

V přednádražní čtvrti mě vždy nejvíce fascinovala tato prapodivná budova s věží - bývalá vinárna s rozhlednou 
















2 komentáře:

  1. Prapodivna budova s vezi byla naposled Druchema. Ale kdysi pred tim Karasova vinarna http://stary.praha15.cz/user_data/zpravodajstvi/obrazky/File/odbory/kzs/Hlasatel%202-10.pdf (strana 10)

    OdpovědětVymazat