Osada Baba je skutečný pojem nejen v dějinách české, ale i evropské funkcionalistické architektury. V dnešní době je to vlastně soubor
ojedinělý, protože obdobné soubory ve Vídni a v Německu byly poškozeny v době
2. světové války.
Vše započalo vlastně výstavou moderní architektury ve Stuttgartu v roce 1927, která byla vystavena dodnes obdivovaná kolonie Weissenhof. Probíhala za mezinárodní účasti architektů jako Mies van der Rohe, Mart Stam, Le Corbusier nebo Walter Gropius. Poté následovala výstava v Brně v roce 1928 nazvaná "Nový dům" . Nedosáhla sice věhlasu stuttgartské výstavy, přesto měla pro výstavbu Baby velký význam jako podnět. Praha totiž samozřejmě nechtěla zůstat za Brnem pozadu a bylo rozhodnuto uspořádat podobnou výstavu moderního bydlení v roce 1932 i zde. Svaz československého díla koupil za tímto účelem 3 hektarový pozemek mezi kostelem sv. Matěje a zříceninou Baba. Pozemek byl vybrán pečlivě a velmi vhodně neboť využíval otevřenosti prostoru s výhledem na Prahu. Aby jednotlivé domy nebyly ve výhledu omezeny, zvolil projektant urbanistického plánu osady Pavel Janák šachovnicový způsob zastavění, kvůli tomu se musel změnit i původní regulační plán. Protože se jednalo o soubor funkcionalistických domů, samozřejmostí byla plochá střecha, mnohdy s terasou, umožňující nerušený výhled.
Světový unikát
Vše započalo vlastně výstavou moderní architektury ve Stuttgartu v roce 1927, která byla vystavena dodnes obdivovaná kolonie Weissenhof. Probíhala za mezinárodní účasti architektů jako Mies van der Rohe, Mart Stam, Le Corbusier nebo Walter Gropius. Poté následovala výstava v Brně v roce 1928 nazvaná "Nový dům" . Nedosáhla sice věhlasu stuttgartské výstavy, přesto měla pro výstavbu Baby velký význam jako podnět. Praha totiž samozřejmě nechtěla zůstat za Brnem pozadu a bylo rozhodnuto uspořádat podobnou výstavu moderního bydlení v roce 1932 i zde. Svaz československého díla koupil za tímto účelem 3 hektarový pozemek mezi kostelem sv. Matěje a zříceninou Baba. Pozemek byl vybrán pečlivě a velmi vhodně neboť využíval otevřenosti prostoru s výhledem na Prahu. Aby jednotlivé domy nebyly ve výhledu omezeny, zvolil projektant urbanistického plánu osady Pavel Janák šachovnicový způsob zastavění, kvůli tomu se musel změnit i původní regulační plán. Protože se jednalo o soubor funkcionalistických domů, samozřejmostí byla plochá střecha, mnohdy s terasou, umožňující nerušený výhled.
Letecký pohled
Osada nepůsobí nudně ani uniformě, protože se zde na projektech jednotlivých domů zúčastnila celá pestrá směsice českých architektů - mezi nimi jmenujme kromě Pavla Janáka alespoň Josefa Gočára, Evžena Linharta a Ladislava Žáka. Jediným cizincem byl Holanďan Mart Stam, který přišel se zkušenostmi ze Stuttgartu. Baba měla štěstí, že se zde kromě vynikajících architektů sešli i vzdělaní a osvícení investoři, což je nutná podmínka k dosažení vynikajícího výsledku. Obyvatelé mnohdy byli svým povoláním s uměním nějak spojeni, nebo k němu měli alespoň kladný vztah. Bohužel došlo po roce 1948 ke změně majitelů a nevhodným přestavbám jednotlivých domů. Situace se částečně zlepšila po roce 1990, kdy někteří noví majitelé již mají k vilám citlivější vztah a tomu odpovídají i jejich současné rekonstrukce. Od roku 1993 je Baba městskou památkovou zónou, což je nedostačující stupeň památkové ochrany, lepší by bylo jednotlivé domy prohlásit za nemovité kulturní památky. Spousta dnešních architektů zde nachází inspirativní myšlenky pro svou tvorbu. Stačí srovnat tehdejší úroveň s tím, co dnes často vyrůstá za humny českých a moravských měst.
Prohlídku Baby pojmeme jako procházku podle přiloženého plánku:
Vycházkový okruh se zaměřuje na 17
nejzajímavějších objektů kolonie z hlediska jejich architektonického
pojetí, historie, či zajímavých osobností. Časovou náročnost odhaduji na 3,5 hodiny.
Začátek
okruhu: zastávka autobusu č. 131 „U Matěje“. Od zastávky pokračujeme
Matějskou ulicí, posléze zabočíme do
ulice Na Ostrohu,
Dům Zadák
Na Ostrohu 53, Dejvice 1792
Dům byl postaven podle projektu Františka Zelenky v roce 1934 pro Jana Zadáka, majitele továrny na výrobu
bitumenových fólií pro ploché střechy. Jan Zadák jako vášnivý sportovec
vybudoval naproti svému domu na Babě tenisové kurty.
Vila Suk
Na Ostrohu 49, Dejvice 1794
Vilu Suk postavil
v roce 1932 stavební podnikatel Václav Suk vlastní stavební firmou podle
projektu Hany Kučerové - Záveské. Jedná se o největší z vil v osadě Baba.
Architektka vily je rovněž autorkou řešení
zahrady, která
zaujímá plochu dvou parcel. Po únoru 1948 byla vila přestavěna na dům pro
tři rodiny, terasa v horním podlaží byla zazděna a fasáda obložena
dlaždicemi.
Dům Řezáč
Na Ostrohu 56, Dejvice 1707
Dům byl postaven v roce 1932 pro
spisovatele Václava Řezáče, zaměstnaného v Ústředním
statistickém úřadě. Václav Řezáč se stal po roce 1948 oficiálním režimním
autorem. V roce 1956, krátce po odhalení Stalinova kultu osobnosti,
spáchal sebevraždu. Je znám především publikací angažovaných románů Větrná setba,
Černé světlo, Nástup a Bitva. Architektem jednoho z nejúspornějších
domů v osadě je architekt Vojtěch Kerhart.
Vrátíme se na roh ulice Průhledové a pokračujeme dolů až do jejího slepého konce, kde se nachází:
Vrátíme se na roh ulice Průhledové a pokračujeme dolů až do jejího slepého konce, kde se nachází:
Dům Sutnar
Průhledová 2, Dejvice 1790
Dům byl postaven v roce 1932 podle
návrhu architekta Oldřicha Starého pro grafika, designéra, výstavního architekta a malíře Ladislava Sutnara. Ten učinil ze svého
nevelkého domu na sedm let, až do jeho emigrace do USA v roce 1939,
střed svého osobního i profesního života. Ve svém jedenapůlpodlažním,
od domu odděleném pracovním prostoru navrhoval skleněné soubory, plakáty a
knižní úpravy.
Od domu Sutnar se navrátíme zpět na nároží a zabočíme doprava ulicí Na Babě.
Od domu Sutnar se navrátíme zpět na nároží a zabočíme doprava ulicí Na Babě.
Dům Poláček
Na Babě 12, Dejvice 1803
Na Babě 12, Dejvice 1803
Dům byl postaven architektem Janem
Evangelistou Koulou pro Václava Poláčka, jež byl v roce 1942 suspendován
nacisty z pozice ředitele Salonu Topič a zakládá vlastní nakladatelství.
Až do znárodnění v roce 1948 vydával především umělecko-historické
publikace o Praze a často spolupracoval se svým sousedem, výtvarníkem Cyrilem
Boudou. Zajímavostí je, že v každém podláží je jen jeden obytný prostor orientovaný na jih a rozdělený pouze vestavěným nábytkem u komína. V přízemí je to obývací pokoj a kuchyň a v patře dvě ložnice. Dům si zachoval v interiérech natolik intaktní podobu, že se často používá pro natáčení dobových filmů ze 30. a 40. let.
Je zajímavé, že v jsem se v "lepších" pražských čtvrtích, jako Baba a Hanspaulka, často setkal s tím, že lidé vyvěšují, stejně jako u domu Poláček, na své domy státní vlajky při státních svátcích. Je vidět, že duch vlastenectví tady ještě nevymřel
Dům Špíšek
Na Babě 11, Dejvice 1777
Dům byl postaven v roce 1933 podle
projektu Ladislava Machoně pro sekčního šéfa ministerstva školství Ferdinanda Špíška. Po roce 1948
zkonfiskovaný dům se stal ubytovací rezidencí Ministerstva vnitra a byl
přestavěn podle režimního vkusu. Rozmanitost typů oken byla maximálně
zredukovaná a vstup s přístřeškem
byl přestavěn k nepoznání.
I nová doba nevhodně členěnými plastovými okny vzhled vily ještě "dorazila"...
...potom už nepomůže ani výhled na Hradčany...
Dům Palička
Na Babě 9, Dejvice 1779
Tento jediný dům od zahraničního architekta
Marta Stama z Holandska byl postaven v roce 1932 pro Jiřího Paličku a
Emilii Paličkovou-Mildeovou, textilní výtvarnici, která mimo jiné vytvořila závěsy
prezidentské lóže Národního divadla. Dům je příkladem zdařilé rekonstrukce funkcionalistické vily podle architektů Ladislava Lábuse a Norberta Schmidta, kteří měli před sebou velmi zajímavý a nevšední úkol. Památková ochrana
funkcionalistických staveb totiž naráží na paradox zájmu a úsilí konzervovat původní
stav, který je v naprostém protikladu s ideí funkcionalismu. Ten totiž chtěl domy i
jejich uživatele zbavit vlivu těžkopádné historie a vytvářet architekturu
přizpůsobivou požadavkům doby a domy vidí jako stroje na bydlení. Dům Palička je z tohoto
pohledu unikátní příklad, svoji výraznou otevřeností a proponovanou
neuzavřeností tvaru byl svým způsobem pro Lábuse výzvou ke konfrontaci.
Dům
Linda
Na Babě 6, Dejvice
1800
Dům byl postaven
v letech 1932 - 1933 podle projektu Pavla Janáka stavební firmou Ing. arch.
Jiří Palička pro ředitele gymnázia v Praze-Libni Václava Lindu. Jeho choť
Pavla Lindová-Gutfreundová byla sestrou sochaře Otto Gutfreunda. Po konfiskaci v roce 1968 provedl nový majitel, náměstek ministra zahraničního obchodu Petr, výrazné přestavby.
Dům Balling
Na Babě 5, Dejvice 1781
Dům podle projektu architektky Hany
Kučerové-Záveské byl postaven v roce
1932 pro skladatele populárních písní (známá je například jeho píseň „Bílí
rejtaři“) Karla Ballinga. Plochá střecha slouží
jako terasa. Zajímavá ustupující západní fasáda koresponduje se svažitým
terénem. V interiéru vily bylo
na tehdejší dobu instalováno pozoruhodné vnitřní vybavení jako jídelní výtah a
domácí telefon.
Dům Bautz
Na Babě 4, Dejvice 1799
Dům od
architekta Františka Kerharta z roku 1933 má docela pohnutou a pro danou
lokalitu nezvyklou historii. Jeho majitel, ředitel
tiskárny Ludvík Bautz, byl totiž za 2. světové války aktivním českým fašistou a v roce 1945 byl
zastřelen na u břehu Vltavy na úpatí vrchu Baba pod svou vilou.
Dům Herain
Na Babě 3, Dejvice 1782
Dům byl postaven v roce 1932 podle projektu
Ladislava Žáka pro historika umění Karla Heraina. Radostná zpráva je, že současný vlastník domu,
profesor Marcel Zachoval, se snaží udržet dům v pokud možno původní podobě.
Vila
Mojžíš-Lom
Na Babě 1, Dejvice 1783
Vila byla postavena podle projektu Josefa
Gočára v letech 1935 - 36 pro ředitele Národního divadla Stanislava
Mojžíše, který jako dramatický autor používal pseudonym Lom. V horním podlaží
vyřízl Gočár skoro loosovským způsobem roh fasády, aby získal místo pro terasu. Vila má to štěstí, že jako rohová disponuje největší parcelou.
Vila Glücklich
Jarní 3, Dejvice 1798
Druhý největší dům na Babě si nechal opět podle
projektu Josefa Gočára postavit v roce 1934 historik Julius Glücklich před
svým odchodem do penze. Vila se trochu vymyká z rámce ostatních
funkcionalistických domů na Babě, především rustikální podezdívkou z lomového kamene.
Zdůrazněním vstupního prostoru připomíná anglický venkovský dúm. Dnes bohužel není v nejlepším stavu.
Vstupní partie
Pohed z jihozápadu
Pohled z jihovýchodu
Od
vily vystoupáme vlevo Jarní ulicí k ulici Na Ostrohu, kde se na protějším
rohu nalézá:
Dům Bouda
Na Ostrohu 46, Dejvice 1712
Dům byl postaven v roce 1932 podle
projektu architekta Oldřicha Starého pro grafika, malíře a ilustrátora Cyrila Boudu, který Praze věnoval početné veduty a dva gobelíny. Točité schodiště vede
z ateliéru do zahrady.
Od
domu Bouda se vrátíme zpět do Jarní ulice a pokračujeme dolů až na okraj návrší
Baba, odkud můžeme
v plné míře posoudit, jak krásnými výhledy jednotlivé vily, respektive
jejich terasy disponují. Zabočíme doprava
dolů podél ostrohu ulicí Nad Paťankou.
Variantně můžeme od domu Bouda pokračovat doprava ulicí Na Ostrohu, až ke zřícenině Baba.
Zřícenina Baba
se nachází na samém konci ostrohu nad Vltavou. Od zříceníny je nádherný výhled na Troju, Bubeneč, Dejvice a dále až k Pražskému Hradu. Zřícenina tvoří dominantu Vltavského údolí, které zde připomíná skalní kaňon. Už v době mladší doby kamenné tady bylo opevněné sídliště a pojmenování Baba je doloženo už v 15.století. Jak už je pravidlem, opět existuje několik výkladů vzniku této romantické zříceniny. Nejčastější zdroj říká, že v 17. století se v těchto místech nalézala vinice, u které byl postaven letohrádek s viničním lisem a který byl v 18. století za válek o rakouském dědictví pobořen francouzskými a bavorskými vojsky. V roce 1858 nechaly potom rakouské státní dráhy zříceninu letohrádku romanticky upravit jako napodobeninu hradní zříceniny. Jiné zdroje hovoří o tom, že se jedná o bývalou kapli a ještě jiné, že by to mohla být romantická novostavba z 1. poloviny 19.století, do které byla později při výstavbě železnice vsazena navíc gotická okna. Ať tak či onak, místo působí dnes opravdu romanticky a můžeme si pod zříceninou představovat, co nejvíce vyhovuje našim představám. Navíc je zřícenina v noci krásně nasvícena a je možné odsud dál pokračovat po červené značce za poznáním celé oblasti Šárky.
Vracíme se ulicí Nad Paťankou, kocháme se dalšími výhledy a chápeme, proč si stavitelé vilové kolonie vybrali pro svou stavbu zrovna tohle místo. Skály pod námi jsou chráněny jako přírodní památka.
Kopec naproti je pražská ZOO, pod ní čistička odpadních vod na Císařském ostrově
Tenhle krásný výhled mají skoro všechny vily díky šachovnicovému způsobu zastavění, který navrhl Pavel Janák
Tenhle krásný výhled mají skoro všechny vily díky šachovnicovému způsobu zastavění, který navrhl Pavel Janák
Dům Janák
Nad Paťankou 16, Dejvice 1785
Český
architekt, návrhář a teoretik Pavel
Janák, úzce spjatý právě s osadou Baba, si tady postavil
vlastní dům v roce 1932. Janákovou srdeční záležitostí byla Praha. Zpracoval mnoho soutěžních návrhů na řešení jednotlivých částí města a intenzívně se zabýval problémy urbanismu. Nejznámější Janákovou urbanistickou realizací je právě osada Baba! Pavlu Janákovi na Babě velice záleželo i proto, že si ji vybral jako místo pro svůj rodinný dům. Zajímavostí je, že ani takový slovutný architekt (jako všichni funkcionalističtí architekti té doby) nedbal příliš na detaily - v jeho vlastní funkcionalistické (!) vile nešlo například otevřít okno, protože tomu překážely trubky ústředního topení. Dům byl před nedávnem rekonstruován. Tepelná izolace umístěná na vnějším obvodu zdí změnila původní proporce. Přístavba garáže pochází z konce sedmdesátých let.
Dům Maule
Nad Paťankou 18, Dejvice 1786
Dům byl postaven v roce 1932 podle
projektu Josefa Gočára pro Václava Stanislava Mauleho, vrchního radu na
Ministerstvu školství a národní osvěty. Přeložil do češtiny Brehmův spis „Ze života zvířat“ a
Huxleho cestopis „Perly a divoši“. Byl také členem výstavního výboru osady
Baba. Vyložené horní podlaží domu je v protikladu ke svažitému
terénu, protáhlý tvar ovšem dodává domu eleganci, Gočár se tady ani nesnaží zapírat své
kubistické kořeny.
Dům Bělehrádek
Nad Paťankou 24, Dejvice 1789
Osada
měla i svého „lékaře“. Dům od architekta Františka Kerharta pro doktora
Jana Bělehrádka byl dokončen jako poslední z celé osady
v roce 1936. Podobně jako u domu Maule srchitekt Gočár, usiloval i
zde František Kerhart o optické protažení domu opakováním horizontál, užitím pásových
oken a vytažením parapetů přes stavební těleso. Stupňovitá úprava pozemku
odpovídá kompozici domu. Terasa je na severní straně, k východu uzavřená.
Jedná se o jeden z mála domů v osadě, který má z obytného
prostoru přímý vstup do zahrady na stejné
úrovni.
Ulicí Nad Paťankou pokračujeme zpět na náměstíčko
k Matěji
Při odbočení nahoru na konec Průhledové ulice bychom mohli vidět, že ne všechny domy na Babě jsou dnes funkcionalistické, tento evokuje starou dobrou venkovskou Anglii
Z náměstíčka se vydáme ke kostelu na výšině nad Šáreckým údolímKostel sv.Matěje
Pověst říká, že první kostelík na tomto místě nechal postavit v roce 971 kníže Boleslav II., zvaný Pobožný. Ten zabloudil v lese v lokalitě, kde byli za dívčí války pobiti a následně pohřbeni muži z družiny Ctirada. Tam se před ním náhle objevil divoký medvěd střežící hroby, ale zjevení svatého Matěje knížete včas zachránilo. Podle jiné pověsti vylezl z křoví značně statný muž, který medvěda zastřelil a pak se představil, že je Matěj. A ještě jiná pověst říká, že to nebylo divoké zvíře, nýbrž ochočený medvěd chalupáře Matěje, což kníže zjistil až v momentě, kdy si s ním medvěd začal hrát a lízat ho na tváři. Každopádně z vděčnosti za svou záchranu slíbil kníže na tomto místě nechat postavit kostel zasvěcený svatému Matěji, což také učinil. První spolehlivý historický údaj o kostele ale všem třem pověstem nepřeje a pochází až z roku 1404. Kostel postupně přestával stačit požadované kapacitě a proto byl v roce 1770 zbořen a nahrazen dnešním barokním. V průběhu doby byl kostel mnohokrát vyloupen, naposledy v 90. letech 20. století. Do věže kostela uhodil v březnové noci 1840 blesk, který ji těžce poškodil a při následném požáru byly ve věži roztaveny železné zvony.
V kostele je tradice známých památkových betlémů, kdy jsou jednotlivé postavičky oblečeny do krojů z různých koutů českých zemí. Každý rok se pečou čerstvé figurky a nejhezčí z nich se konzervují a uchovávají. Sv. Matěj se také proslavil pořádáním Matějských poutí, které postupně ztrácely náboženský a získávaly zábavní charakter. Dneska už by se proto návštěvníci ani atrakce Matějské ke kostelu nevešli a proto se přestěhovali raději na Výstaviště.
Pozdně barokní stavba je výraznou krajinnou dominantou ...
...celého Šáreckého údolí
Přilehlý hřbitov slouží celému širokému okolí
I majitelé pohřebních ústavů tam jednou musí
Po náročné procházce bychom se asi rádi občerstvili, ale krásná zahradní restaurace U Matěje je v současnosti bohužel zavřená a pustá....
....proto se vydáme se naproti přes hlavní ulici do restaurace „Na staré faře“, která je spojena s počátky hanspaulské kapely Bluesberry. V případě hezkého počasí by bylo škoda si nedat oběd nebo večeři ve stinné zahradní restauraci s fontánkou, k dispozici je i salónek. Restaurace evokuje atmosféru lokality, kde se dříve nacházelo mnoho historických usedlostí.
Starý dům má i pavlač
Cedule na domě hlásá: "Tento bývalý farní dům při kostele sv.Matěje byl postaven v roce 1771"...
...a najdeme v něm i útulnou cukrárnu...
...kde se v několika saloncích pod historickými klenbami můžeme schovat před úmorným horkem a dát si sladkou tečku na závěr naší procházky
Škoda, že tu nemáte víc informací o tom venkoanglickém domečku. Můj tatínek kolem něj velmi rád chodíval a okukoval ho, až se ho prý jednou paní zeptala, jestli se chce podívat i dovnitř Prý je to skvostné. Mělo by to být dílo a bydlení jednoho z architektů novogotické dostavby katedrály sv.Víta, ráda bych se o tom dozvěděla více, kdyby jste někde mohli vyšťourat nějaké informace udělá mi to radost. :)
OdpovědětVymazatMomentálně další informace k tomuto domku nemám, ale pokusím se je zjistit a potom případně doplním
Vymazat