Má velmi zajímavý název
a neméně nezvykle i vypadá. Nedříve si
vysvětlíme původ tohoto zvláštního pojmenování. Celý název kostela byl původně s archaickým
dovětkem „konce mosta“. Jak dovětek napovídá, kostel, jež byl součástí
opevněné komendy Johanitů (řádu maltézských rytířů), se nacházel na
malostranském předmostí tehdejšího Juditina mostu. A protože se na mostě
vybíralo mýto, získal kostel název „pod řetězem“. Kostel byl původně románský,
trojlodní. Karel IV. se jej rozhodl v polovině 14. století přestavět goticky,
takže byl starý románský kostel zbořen. Jenže záměr dopadl poněkud jinak, než
byl zamýšlen. Podařilo se totiž dokončit pouze gotické kněžiště, v roce
1375 vstupní předsíň a v roce 1389 k ní přibyly dvě hranolovité věže. Vlastní
kněžiště bylo v roce 1420 vypáleno a tak bylo zaklenuto renesančním
stropem a zbarokizováno Carlo Luragem v letech 1640 – 1660. V roce 1836
novogotika přidala cimbuří. Takže dnes prostor vzbuzuje velmi prazvláštní
dojem. Po vstupu vstoupíme přes gotický portikus do síně, po které
následuje…….nádvoří! To je na místě bývalého románského kostela, takže je vlastně
gotická stavba kostela (jen presbytář) mnohem menší než původní románský
kostel. Zbytky románských arkád z bývalé jižní strany kostela můžeme vidět
ve zdi napravo. Kostel byl v době vrcholné gotiky velmi významný, o čemž
svědčí fakt, že zde byly vystaveny posmrtné ostatky Karla IV. i jeho syna Václava
IV.
Kostel sv. Mikuláše
Jeden
z nejvýznamnějších pražských kostelů je se svou barokní kopulí
nepřehlédnutelnou dominantou Malé Strany. Říká se, že jde o nejkrásnější
barokní stavbu v Praze a o jednu z nejcennějších barokních staveb
severně od alp. Jestlipak uhádnete, co je vyšší? kopule nebo zvonice ?.......nebudu
vás dlouho napínat, - jsou navlas stejně vysoké.
Kostel byl stavěn po
etapách celými třemi generacemi jedné rodiny nejvýznamnějších barokních
architektů v Praze. Otec Kryštof Dietzenhofer
(který prý neuměl ani číst a psát) v letech 1703 – 1711 postavil západní
vstupní průčelí do kostela, předsíň s kruchtou a dvě první pole s
kaplemi. Hlavní loď a kopuli s věží dostavěl jeho syn Kilián Ignác Dietzenhofer
v letech 1737 - 1752 a zvonici už ve stylu rokoka jeho zeť Anselmo Lurago v letech 1751 - 1756. Po vstupu
do kostela naší největší pozornost upoutá freska v kopuli od Františka
Xavera Palka a určitě bychom neměli přehlédnout pašíjový závěsný cyklus od Karla
Škréty. Ve věži bývala pozorovatelna komunistické tajné policie stb, zřízená kvůli pozorování
návštěvníků velvyslanectví západních států v blízkosti. Dnes je zde malá
expozice, kterou můžeme navštívit.
Kostel a klášter sv. Tomáše
Kostel má předlouhou
historii a tak se objevoval v rámci přestaveb ve všech historických
stylech. Původně byl postaven v románském slohu, přestavěn goticky,
vypálen husity, přestavěn renesančně a nakonec jako vyvrcholení přestavěn
Kiliánem Ignácem Dietzenhoferem ve slohu vrcholného baroka. Najdeme zde cenné
umělecké památky – oltářní obraz od Petra
Pavla Rubense, obrazy Josefa Heintze a Karla
Škréty. Nejzajímavější je ale kostelní krypta, ve které jsou pochovány nejvýznamnější
umělci rudolfínské doby – architekt Ulrico Aostalli, rytec a grafik Aegidius Sadeler
a sochař Adrian de Vries. Významný byl i přilehlý klášter augustiniánů s nejstarším
a nejdéle vařícím pivovarem v Praze, který byl založen už v roce 1352
a vařil až do roku 1951. Tradice známého tmavého ležáku – Tomášského kozla začala
v roce 1870. Tmavé pivo se stalo pro pivovar U sv. Tomáše tak charakteristické,
že sem bylo dováženo i po zrušení pivovaru.
Chrámová loď
Křížová chodba
Krásně zachované gotické žebroví
Krypta pod křížovou chodbou
Kostel sv. Josefa
Zajímavá a pro Prahu
netypická barokní stavba oválného centrálního půdorysu s propracovanými detaily na velmi malé parcele
z let 1686 - 1692 od architekta Abrahama de Parigi.
Žádné komentáře:
Okomentovat